Låser opp
sirkulærøkonomien

Overgangen til en sirkulær økonomi representerer en betydelig mulighet for organisasjoner til å øke effektiviteten og bli mer robust, samtidig som de reduserer sitt miljøavtrykk. BNP Paribas har utpekt sirkulærøkonomien som et av fem prioriterte temaer i sin strategi, og fremhever rollen bærekraftig finansiering kan spille i overgangen til sirkulære forretningsmodeller.

Å åpne opp for sirkulærøkonomien er selve kjernen i BNP Paribas Leasing Solutions sitt forretningsformål. Vi anerkjenner det betydelige potensialet sirkulærøkonomien har for å bidra til å bygge en mer bærekraftig fremtid. Vi tror leasing kan spille en nøkkelrolle i å støtte bedrifter i å oppnå sirkularitet.

1.7 x årlig overforbruk

menneskeheten bruker for tiden naturen 1,7 ganger raskere enn planetens økosystemer kan regenerere seg

Rundt
90%

av ressursene i verden går tapt ved slutten av produktets levetid, og ender opp som avfall

US$ 4.5
billioner

økonomisk mulighet representert av en overgang til sirkulærøkonomien

Hva er en sirkulær økonomi?

En sirkulær økonomi tenker nytt om den tradisjonelle “bruk-og-kast”-modellen for produksjon og forbruk. I stedet for å utvinne råvarer, produsere produkter, bruke dem og deretter kaste dem som avfall, slik man ser i den lineære økonomien, prioriterer en sirkulær tilnærming bærekraft.

Den fokuserer på å designe produkter og systemer som muliggjør gjenbruk, oppussing og resirkulering, og som til slutt reduserer avfall. Produktene og komponentene deres er også designet for å holde seg i omløp så lenge som mulig. Ved å forlenge produktets levetid og optimalisere ressursbruken, reduserer denne modellen avhengigheten av råvarer og minimerer miljøpåvirkningen. BNP Paribas har identifisert syv aktiviteter som fremmer sirkularitet:

Sirkulær design: Design av produkter for holdbarhet, modularitet og enkel reparasjon eller resirkulering, samtidig som produktenes levetid øker.

Sirkulære innkjøp: Å erstatte råmaterialer med resirkulerte materialer eller 100 % resirkulerbare materialer.

Forlengelse av produktets livssyklus: Øke produktets levetid gjennom gjenbruk, reproduksjon, reparasjon, oppussing, ombruk og bruktsalg.

Delingsmodeller: Tjenester som optimaliserer utnyttelsen av produkter for å redusere produksjonen av nye varer.  

Produkt som en tjeneste: Overgang fra produkteierskap til bruks- eller delebaserte modeller. 

Resirkulering: Operasjoner der avfallsmaterialer blir bearbeidet på nytt til produkter og materialer.

Akseleratorer for Sirkulær Økonomi: Finansiering for bedrifter for å akselerere overgangen til en sirkulær økonomi. 


*Hos BNP Paribas Leasing Solutions fokuserer vi på å fremme tre av disse aktivitetene: forlengelse av produktets livssyklus, delingsmodeller og produkt som tjeneste. Våre løsninger for aktivafinansiering hjelper bedrifter med å ta i bruk sirkulære strategier ved å legge til rette for gjenbruk, optimalisere utnyttelsen av eiendeler og fremme tjenestebaserte modeller – noe som bidrar til en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid.

Betydningen av å dele en sirkulær økonomi

Vårt forretningsformål – vi har forpliktet oss til å åpne opp den sirkulære økonomien og ta vare på den verden vi deler – fanger opp den enorme muligheten og potensialet vi ser i overgangen til sirkularitet. Det fremhever den viktige rollen vi kan spille i å bygge en sirkulær fremtid.

Hvordan vi åpner opp for sirkulærøkonomien

Vi vet at mange sirkulære løsninger fortsatt er under utvikling, og vi er ivrige etter å samarbeide med nye og eksisterende partnere for å åpne opp for mulighetene knyttet til sirkularitet. Her er noen eksempler på sirkulærøkonomien i aksjon hos BNP Paribas Leasing Solutions.

Bærekraftig livssyklushåndtering av teknologi

BNP Paribas 3 Step IT tilbyr kundene sine tjenester innen sirkulær teknologiadministrasjon. Denne innovative modellen vekker til live viktige prinsipper i den sirkulære økonomien, inkludert gjenvinning av materialverdi der enheter ved kontraktsslutt transporteres sikkert til våre europeiske renoveringssentre for datasanering og oppussing, før de gjøres tilgjengelige for videresalg.


Fokus på Produkt-som-en-tjeneste

Vi er spesielt glade for å utforske potensialet til produkt-som-en-tjeneste (PaaS)-modeller med våre kunder og partnere. I en PaaS-modell selger produsenter nytten eller bruken et produkt kan gi, snarere enn eierskap til selve eiendelen. I en av våre nyeste rapporter, «Den Sirkulære Muligheten: Frigjøre potensialet i Produkt-som-en-tjeneste”, utforsker vi forretningsmulighetene og miljøfordelene ved PaaS-modeller og deres rolle i å muliggjøre sirkularitet.